Fortkörare

Strax innan Ã¥rsskiftet kom (ännu) en statlig utredning i kategorin “det uppenbaras konst” och efter Poker vet hur mycket pengar kom man pÃ¥ Vägverket fram till att Taxi-bilar och annan yrkestrafik är de värsta fartsyndarna i trafiken… Varför fÃ¥r inte jag sÃ¥na uppdrag? DÃ¥ kunde jag satt pengarna pÃ¥ ett Schweziskt nummerkonto och tagit semester pÃ¥ Bahamas innan jag reste hem och presenterade Fantastiska Nyheter. Eller sÃ¥ kunde man ringa polisens länstrafikgrupp och frÃ¥ga, men det vore väl för uppenbart. Trafikssäkerhetsdirektören (!) Claes Tingvall tycker detta är “jätteallvarligt” och pÃ¥pekar att detta belastar miljön med 220 ooo ton koldioxid.

När Konstministern tog körkort 1981 var detta nÃ¥got av det första man fick lära sig. Inte pÃ¥ körskolan, men väl av vänner och bekanta och inte minst av egen erfarenhet. Var man rädd för att Ã¥ka fast för fortkörning var det bara att lägga sig bakom en taxibil och följa denne genom trafiken pÃ¥ ett nÃ¥gorlunda behörigt avstÃ¥nd. Skulle nÃ¥n stoppas i en fortkörningskontroll sÃ¥ var det inte jag i alla fall. Om nÃ¥gon körde i 70 knyck inne i stan sÃ¥ kunde man ge sig pÃ¥ att det var en taxibil (eller möjligen en amfetaminpÃ¥verkad fartgalning – och ibland var det kanske samma sak…).

PÃ¥ tal om fortkörning, om Vägverket tog sig tid att mäta upp hastigheten pÃ¥ t.ex. motorvägarna sÃ¥ skulle dom se att fartsyndande lastbilar och dito är en fis i rymden. Ta en tur pÃ¥ E20 vilken dag som helst. Mellan Malmö och Helsingborg t.ex. Kör man i 110 i omkörningsfilen fÃ¥r man i 9 fall av 10 direkt en bil som ligger 5-10 meter bakom och blinkar med helljuset. Om man fäljer trafikrytmen kommer man snabbt upp i 130-140 km/h. Och dÃ¥ blir man fortfarande omkörd av vilken ny V70 som helst som ligger i uppskattningsvis 150-160 km/h. Om inte Vägverket tror en vanlig bilist sÃ¥ sätt upp hastighetsövervakningar. Det undersökningsresultatet skulle jag vilja läsa…

Comments are closed.